Je herkent het wel, is het glas bij jouw kind altijd half vol of half leeg?
Ik ben ervan overtuigd dat de opvatting die jouw kind kiest de manier is waarop jouw kind zijn leven leidt in sterke mate beïnvloed. Ook heeft het er bij kinderen mee te maken met wie ze omgaan. Omringt jouw kind zich met positieve of negatieve leeftijdsgenootjes?

En hoe is het eigenlijk met jezelf gesteld? Jouw denkwijze kan bepalen of je de persoon wordt die je wilt worden, of jij je sterk maakt voor de dingen die je waardevol vindt en of je die ook gaat bereiken.

Is het zo simpel? JA!!!!

Hoe gaat dit dan in zijn werk hoor ik je denken? Hoe kan een simpele overtuiging krachtig genoeg zijn om je leven te veranderen?

Ik ga uit van de theorie van de groeimindset, dat jij niet hoeft te leven met de eigenschappen die jou zijn toebedeeld maar dat dit voor jou juist een startpunt is van waaruit je je kunt ontwikkelen.
Deze mindset is gestoeld op het geloof dat je je basiskwaliteiten kunt ontwikkelen door er moeite voor te doen. Iedereen is in staat te ‘groeien’ door te leren en ervaringen op te doen.

Om even terug te komen op de titel van deze blog, is het glas half vol half leeg wil ik daar even een voorbeeld over geven.

Je kind komt uit school met een 6 voor rekenen, je kind vindt rekenen het leukste vak op school en zijn beste vriend had vandaag met een andere klasgenoot afgesproken om te gaan spelen.

Wat is zijn reactie?

A ‘Ik ben achterlijk, ik ben een sukkel want ik heb een 6 en mijn beste vriend wil ook al niet meer met mij spelen.’ ‘Ik ben echt een loser en ik voel me afgewezen.’ ‘Ik ben dom en waardeloos, ik ben geen goede vriend.’

of

B ‘Ik kreeg een 6 voor mijn toets maar ik wil graag minimaal een 8 halen dus ga ik beter mijn best doen op school.’ ‘ Deze 6 maakt mij duidelijk dat ik toch beter moet opletten dan steeds naar buiten zitten te kijken tijdens te instructie.’ ‘Jammer dat mijn beste vriend niet met me wilde spelen, ik snap wel dat hij ook eens met iemand anders wil.’

Waar herken jij je kind in? A of B? Is het glas altijd half vol of half leeg?
Als bij jou kind het glas altijd half leeg is wil het niet zeggen dat het nooit half vol kan worden. Iedereen kan een groeimindset aanleren met de juiste tools en begeleiding. Als kinderen deze mindset met de nadruk op ontwikkeling aanleren, volgen deze ideeën over uitdaging en inspanning vanzelf.

Herken jij je kind in deze situatie en merk jij dat hij hier last van heeft, neem vrijblijvend contact met me op om te horen wat ik voor jullie kan betekenen.